Marketing
High performance management bij franchise-supermarkten
Sloot, Laurens, Nierop, Erjen van, Waal, André de
Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie, 2016 - 90e jaargang editie 4
In dit artikel wordt een onderzoek gepresenteerd naar de mate waarin franchise-supermarkten voldoen aan de vijf factoren van high performanceorganisaties (HPO): hoge kwaliteit managers, hoge kwaliteit medewerkers, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing, en langetermijngerichtheid. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het HPO-raamwerk waarin gemeten wordt met behulp van 35 items. Uit een onderzoek onder 122 zelfstandige supermarktondernemers in Nederland blijkt dat 11 procent voldoet aan de kenmerken van een high performance-organisatie. Met name op de kenmerken ‘kwaliteit werknemers’ en ‘verbeteren en vernieuwen’ kunnen de franchisers nog aanzienlijke verbeteringen doorvoeren. Grotere supermarkten scoren over het algemeen beter op de HPO-kenmerken dan kleinere supermarkten. Uit het onderzoek blijkt verder dat franchisers die hoger scoren op de HPO-kenmerken gemiddeld genomen ook beter presteren op diverse financiële performance-maatstaven.
Deze auteur publiceerde ook
Anderen downloaden ook deze publicaties
Dolfsma, Wilfred | Eijk, Rene van der | 2015
Downloads: 889
Organisatie & Managem...
Koning, Prof. Dr. W.F. de | 2008
Downloads: 2.649
Bestuurlijke informatieve...
Emanuels, Jim | Langendijk, Henk | Wallage, Philip | 2014
Downloads: 1.215
Bestuurlijke informatieve...
Bots, J | Sneller, L | 2009
Downloads: 1.419
Bestuurlijke informatieve...
Maas, Karen | 2013
Downloads: 1.068
Bestuurlijke informatieve...
Vergoossen, Ruud G.A. | 2016
Downloads: 1.191
Column
Conijn, Fred | Rouwelaar, Hans ten | 2012
Downloads: 4.975
Management Accounting
Braam, Geert | Drost, Jacqueline | 2016
Downloads: 1.303
Corporate Governance
Brouwer, Arjan | 2016
Downloads: 1.532
Externe verslaggeving